V 1.díle jsme si vysvětlili několik základních pojmů, které sice bytostně souvisejí s udržitelností, ne každému ale může být jasné, co přesně se za nimi skrývá.
Má-li se něco změnit k lepšímu, musí být na počátku potřeba (ve smyslu motivace a proaktivního přístupu). Abychom si ale mezi sebou rozuměli v tom, co a jak vlastně chceme měnit, musíme mít jednotnou jazykovou a slovní výbavu. Dnes tento exkurz dokončíme, abychom měli obrázek kompletní. A navážeme tam, kde jsme skončili.
UPCYCLED
Produkty vzniklé procesem upcyklace také využívají odpadních materiálů, jako jsou odstřižky, kazový nebo zkušební materiál. Cílem procesu je ale vytvoření kvalitního produktu s novou možností využití, která materiálu dá druhou šanci k životu. Upcyklace většinou probíhá v menším měřítku na úrovni jednotlivých návrhářů nebo designérů. Příznačná je originalita každého jednoho kusu, čemuž leckdy odpovídá i vyšší cena.
FAIR TRADE
Nejčastěji tento pojem slýcháme ve spojitosti s potravinami, především kávou, čokoládou či kakaem. I v módě je ale princip fair trade postavený na stejných etických pilířích.
Tím hlavním je férová mzda za odvedenou práci, bezpečné pracovní prostředí a dodržování práv zaměstnanců, kteří často pocházejí ze zemí 3. světa.
Pro porozumění udržitelnosti v komplexním slova smyslu je důležité vnímat i tuto tvář módního průmyslu. Ten sice dává práci mnoha lidem, neustálý konkurenční boj a tlak na nižší cenu ale snižuje marže a krátí platy i dělníkům, švadlenám a všem, kteří se podílejí na výrobních procesech textilních produktů. Téměř 50 % z těchto pracovníků (a troufnu si říct, že realita bude ještě smutnější) nebere ani minimální mzdu, a to při pracovní době obvykle delší než 16 hodin denně, téměř bez nároku na pauzy a volné dny.
ETHICAL FASHION
V mnoha hodnotových parametrech se ethical fashion potkává s významem fair trade. Obdobně poukazuje na fakt, abychom si jako zákazníci uvědomili, že za každým kouskem oděvu stojí reálné lidské bytosti.
VEGAN
Dříve jsme byli zvyklí slýchat tento pojem hlavně ve spojitosti s jídlem a kosmetikou. Stále běžnější je ale i ve spojení s drogistickým zbožím a módou. Jde o textilní produkty, jejichž výrobce má primární zájem na tom, aby při jejich výrobě nebyly použity žádné materiály živočišného původu a při celém výrobním procesu včetně testování nebylo ublíženo žádným zvířatům ani lidem.
V kolekcích vegan značek a ve vegan produktech nenajdeme nejen kůži a kožešiny, ale ani vlnu nebo hedvábí.
BIO DEGRADABLE, COMPOSTABLE
Toto označení je typické pro kolekce vyrobené z materiálů, které jsou kompletně odbouratelné a přirozeně se v přírodě rozloží bez negativního vlivu na životní prostředí.
ZERO WASTE
Věřím, že jste slyšeli tento pojem v souvislosti s minimalizací odpadu, který člověk produkuje nehledě na oblast života. Ne nadarmo se zero waste stává stále častěji přijímaným životním stylem.
Prvním úhlem pohledu na zero waste je produkce výrobků z přírodních materiálů, které jsou lehce a rychle odbouratelné, a tedy šetrné k přírodě. Odpad z nich je tak minimální nebo aspoň minimalizovaný. S tím souvisí přesun výroby do lokálních měřítek tak, aby i z hlediska logistiky byly výrobní procesy co nejekologičtější.
Druhou stranou mince je pak design výrobního procesu, kde už při tvorbě návrhu i následné výrobě nevzniká žádný či jen zcela minimální textilní odpad (odřezky, odstřižky apod.). I ty nejmenší zbytky jsou pak využívány třeba k výrobě šperků nebo jiných drobných doplňků, případně putují na tzv. „rozvláknění“ a do druhotné výroby, např. hadrů a jiných čisticích textilií.
Zajisté vás napadne mnoho dalších slov a slovních spojení, která v souvislosti se zdravějším odíváním a módním průmyslem souvisí. Tak schválně – jaká?
…handmade, local, green, environmental, responsible, organic…
Na některá z těchto označení se podíváme zase příště, až se budeme zabývat nejrůznějšími certifikáty ekologičnosti, a také v epizodě věnované hlubšímu vysvětlení významu cedulek na oblečení. Snad vám informace, které se nám podařilo do článku vměstnat, pomohou k jistějším módním udržitelnějším krokům.
A nám všem přeji, abychom se brzy dočkali strategičtějšího plánu pro nastavení trvale udržitelnějších podmínek pro fungování (nejen) módního průmyslu v českém i celosvětovém měřítku.
Vaše Kami