Upravte souhlas s Cookies

My a naši partneři používáme cookies za účelem cílení obsahu a reklamy, poskytování dalších funkcí na sociálních sítích, zobrazování videoobsahu a analýze návštěvnosti.

Pokud souhlasíte, prosím klikněte na tlačítko „Přijmout vše“ níže za účelem udělení souhlasu. V opačném případě můžete nyní nebo kdykoli později změnit nastavení cookies kliknutím na tlačítko „Nastavení předvoleb cookies“ nebo na logo.... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Slaďme slova – 1. díl

Má-li se něco změnit k lepšímu, musí být na počátku potřeba (ve smyslu motivace a proaktivního přístupu). Abychom si ale mezi sebou rozuměli v tom, co a jak vlastně chceme měnit, musíme mít jednotnou jazykovou a slovní výbavu.

U komplexního a širokého tématu udržitelnosti, která navíc sama sebe v mnoha ohledech neustále definuje, potřebujeme sladit náš společný slovník o to víc. Podstatný je fakt, žádný z přístupů k udržitelnosti zatím není možné označit jako trvale udržitelný. Ukazuje se totiž, že ekologický dopad nově používaných technologií a materiálů se proměňuje v krátko-, středně- i dlouhodobých horizontech.

Hledejme aktuálně vždy ty nejlepší možné cesty a nástroje, ale buďme připraveni je přehodnocovat podle reálné míry jejich dopadu. Pojďme si být sami pro sebe jistější tím, co výrobce na štítku, na poutačích v prodejně či na marketingových podkladech uvádí.

Cokoliv na světě je dobře popsané, pokud popis problematiky pochopí i malé dítě. Stejně se snažím přistupovat i k oblasti udržitelnosti, do které promlouvá jak technologická stránka výrobního procesu, tak i naše osobní preference.

Produkty poctivé, rodinné, kvalitní, sustainable, upcycled, cruelty-free, fair trade nebo eko? Tápete?


UDRŽITELNÝ – SUSTAINABLE – CONSCIOUS

Základním a jedním z nejvíce nadužívaných slov současnosti je samotná „udržitelnost“. Jen pro vaši představu, četnost použití tohoto slova je v posledních letech srovnatelná s pojmy „money,“ „energy“ nebo „economy“.

Nejlépe si udržitelnost můžeme představit jako zastřešující deštník všech ostatních výrazů a slovních spojení týkajících se smysluplnějšího a zodpovědnějšího chování. Význam slova nepopisuje žádnou konkrétní cestu, oblast nebo způsob, kde a jak daný produkt zlepšit. Slovo tedy berme jako nositele hodnoty – potřeby změny k lepšímu.


SLOW FASHION

Jako slow označujeme kolekce vytvořené s cílem dlouhodobějšího používání. Jejich design bývá nadčasovější a často jsou vyrobeny z kvalitnějších materiálů. Proč? Vizí slow fashion je omezit potřebu nakupovat nové produkty a co nejdéle využívat ty, které už vlastníme. Slow fashion je reakcí na nadprodukci a rychlé střídání jedné věci za druhou, typickou pro fast fashion. Omezuje plýtvání, znečišťování životního prostředí levnými výrobními procesy i tím, že se produkty brzy stávají textilním odpadem. V potaz je často brán i etický aspekt hodnoty lidské práce při výrobním procesu.

Cílem nás, zákazníků, je zamyslet se nad naší reálnou potřebou jakékoliv věci, kterou si chceme pořídit: Jaké parametry by daná věc měla splňovat, abychom ji využili maximálně a bez potřeby ji brzy měnit za jinou? Jak důležitý je pro nás vzhled, funkčnost nebo řemeslná kvalita?

Věc pořízená s rozmyslem je totiž často tou nejudržitelnější variantou, a to i bez označení slow, slou nebo pomalá. V závislosti na našich hodnotách můžeme dále u produktu řešit původ země, materiálové složení a jeho dopad na životní prostředí a na naše zdraví.


ECO-FRIENDLY

Zásadní filozofií pro řadu módních značek a jiných eco-friendly produktů je minimalizace negativních dopadů na životní prostředí. Pod tímto označením se skrývá použití šetrnějších výrobních procesů a barviv, snižování množství spotřebované vody a snaha o výrobu bez vlivu na rostliny a zvířata. Často jsou používány materiály, které méně zatěžují půdu, vodní zdroje a při jejich pěstování je nižší spotřeba chemických hnojiv a postřiků.

U těchto produktů ale nemusí být vždy splněny některé z dalších parametrů udržitelnosti, jako je etika pracovních míst, logistika dopravních přesunů, nadčasovost, kvalita a s ní související trvanlivost.


RECYCLED

Klasická recyklace znamená druhotné využití buď už jednou vyrobeného a opotřebovaného produktunebo zpracování materiálu, který vznikl jako odpad při výrobě jiného produktu (např. při výrobě PET lahví, sítí apod.). V oděvním odvětví se nejčastěji jedná o textil, papír, kov nebo plast. Z recyklovaného materiálu může vzniknout jednak obal (papír, krabice, pytlíky, boxy, tkanice apod.), nebo produkt jako takový.

Tento typ produktů nicméně z valné většiny neřeší otázku zdravotního dopadu, pohodlí nebo trvanlivosti. Hlavní prioritou je zkrátka nalezení cesty pro zpracování materiálu, který by jinak další smysluplné využití nenašel. Recyklace v módním průmyslu dává smysl například u svrchních sportovních oděvů, obuvi nebo doplňků.
U řady dalších produktů ale často můžete narazit na limity v otázce pohodlí, zdravotní nezávadnosti i ekologických dopadů – při nošení a praní recyklované materiály často vylučují plastové mikročástice, které znečišťují vodu i půdu.

Abyste nic nepropásli

Přihlásit se k odběru článků a novinek:

Kliknutím níže na « Přihlašuji se k odběru » souhlasíte se zpracováním osobních údajů a se zasíláním personalizovaných obchodních sdělení od skupiny Unibail-Rodamco-Westfield**.

Z odběru se můžete kdykoli odhlásit pomocí odkazu pro odhlášení, který je součástí každého našeho zaslaného e-mailu. Další informace o správě osobních údajů a vašich právech jako subjektů údajů naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.

Společnými správci Vašich osobních údajů jsou na jedné straně společnost Unibail Management a na druhé straně konkrétní entita odpovědná za nákupní centra či centrum skupiny Unibail-Rodamco-Westfield, jehož newslettery si přejete dostávat.